Splitgrids affärsmodell ger butiker förutsättningarna till en lönsammare butiksdrift.
När du binder ditt kapital i varulager är det du som butik som tar hela risken, fakturorna ska betalas oavsett om varorna sålts eller inte. Du kanske vill testa ett nytt varumärke men inte har tillräckligt med kapital? Med Splitgrids affärsmodell betalar du som butik endast för dom varor som sålts. I den digitaliserade plattformen hanteras detta smidigt med integration till affärssystemet och kassan HiCore.
Byxshopen i Falun startades 1971 med en grundidé om att vara något mer än bara en butik. En inspirerande mötesplats med en familjär känsla och personlig service. En multibrandbutik för både dam och herr med fokus på denim & casual wear. Butiken ligger i hjärtat av centrum och har en stor lojal kundkrets.
För två år sedan bestämde sig Tomas, Peter och teamet på Byxshopen för att testa Splitgrid. Dom insåg att det skulle bli lättare att exempelvis testa nya varumärken som tidigare inneburit en manuell och krånglig hantering av kommissionsvaror.
Avtal med leverantörerna började läggas upp i Splitgrid och fördelarna visade sig snabbt.
– Det är mycket enklare att testa nya varumärken och framför allt får vi en fast marginal som innebär att det på sista raden är mer lönsamt än det traditionella inköpet med försäljning inklusive reor, berättar Tomas.
– Vi har fått en högre omsättning och bättre genomförsäljning tack vare de automatiska försäljningsrapporterna från HiCore så att leverantörerna kan vara snabba med påfyllning för att maximera försäljningen. Ett av de varumärken vi startade med ökade försäljningen med över 400 %, fortsätter Peter.
– I framtiden vill vi addera fler varumärken och utveckla samarbetet med Splitgrid, säger Tomas.
Byxshopen använder HiCore som affärssystem och kassa där Splitgrid är integrerat och tillsammans har ett effektivt sätt att läsa och skicka information till såväl leverantör som butik.
– Förutom funktioner i programmet är en av de största fördelarna med HiCore deras tillgänglighet med support och kundservice som ger en trygghet, säger Tomas. Vi har en nära kontakt med HiCore och får alltid snabb hjälp när vi behöver.
– En annan fördel med HiCore är deras noga utvalda integrationer där vi får ett smidigt flöde och full koll på vår verksamhet och lager oavsett om kunden handlar på webben eller i butik, avslutar Tomas.